Sunday, August 1, 2010

BESARNYA TANGGUNGJAWAB WANITA

Assalamualaikum. Salam Sya'ban.Alhamdulillah dengan kasih dan sayangnya kita masih lagi diberi peluang untuk menghirup udara yang nyaman di bumi Allah yang sementara ini. Bersyukur juga dengan dua mikmat yang terbesar iaitu nikman Iman dan Islam.

Manusia adalah khalifah Allah di muka bumi ini. Oleh itu sebaga seoang khalifah maka besarlah tanggungjawab yang terpikul di atas bahu kia.Mengapa Allah tidak menjadikan semua manusia di dunia ini Islam an sentiasa melaksanakan tuntutanNya dan meninggalkan laranganNya? Jawapannya mudah, kerana kita adalah khalifah, orang yang perlu melaksanakan tugas-tugas debagai daie yang mempunyai 1 matlamat iaitu untuk menegakkan kalimah 'laailaha illallah muhammadurrasulullah' di muka bumi ini.

Wanita mempunyai taggungjawab yang besar. Wanita adalah 2/3 daripada lelaki di muka bumi ini. Jadi jika semua wanita beragama maka 2/3 dunia beragama. Walaupun tiada seorang nabi wanita tetapi semua nabi lahir dari rahim wanita. Ada nabi yang tidak mempunyai bapa tetapi tiada nabi yang tidak mempunyai ibu.

Wanita diberi ilham untuk membentuk ahli usrahnya supaya berada di landasan yang betul. Seorang isteri mampu memujuk suami untuk membelikan itu dan ini kerana kelembutan dan kebijaksanaannya. Seorang ibu mampu memujuk anaknya untuk pergi ke kedai 10 kali sehari kerana kelembutan dan kebijaksanaannya. Jadi jika itu dilakukan untuk agama maka mustahil ahli usrahnya tidak beragama.

Mungkin kita pernah dengar kisah ini. Ada seorang doktor yang isterinya kuat agama.Dan dia ingin menyuruh suaminya menyimpan janggut. Dia telah bermesyuarat dengan isteri tunkang rambut an menyuruhnya datang ke rumah dan menajamkan pisau.Apabila suaminya bertanya, dia kata nak cukur rambutnya. Suami dia kata"eh, hodoh!" Dia kata "Abang lagi hodoh sebab potong sunnah Rasulallah". Mulai saat itu suaminya mula menyimpan janggut.

Wanita mempunya 3 tanggungjawab. yang pertama tanggungjawab kepada suamimia. Ini sebahagian agama yang besar. Jika seorang wanita tidak taat kepada suaminya, ibadahnya tidak diterima. Amalan-amalan lebihan yang hendak dibuat mesti minta izin daripada suaminya dahulu. Apabila ada taat, ini menjadi asbab untuk kedua-duanya beragama di dalam rumah dan di dalam syurga, katil suami sebelah katil isteri, kecantikan isteri lebih daripada jumlah kecantikan bidadari.

Tanggungjawab kedua ialah mendidik anak-anak dengan tarbiyah islam, dan mendorong orang lelaki keluar ke jalan Allah. Seramai mana orang lelaki keluar sebanyak itulah agama masuk ke dalam rumah.

Tanggungjawab ketiga ialah untuk menghidupkan agama dalam diri. Akhlak baik dan sifat malu harus di pupuk. Solat 5 waktu harus dijaga waktunya. Zikir dibuat pagi dan petang. Masa ditetapkan untuk bacaan Al-Quran. Masa di tetapkan untuk taalim harian. Dengan cara ini rumah jadi seperti masjid, amal rumah jadi seperti amal masjid. Rumah begini di rahmati dan rahmat tersebar ke rumah-rumah lain.

Wanita dibenarkan untuk keluar pada jalan agama. jika keluar untuk dunia tidak dibenarkan. Hari ini agama dalam keadaan teruk sedangkan kita sentiasa sibuk menambah harta, dan tidak benarkan suami keluar pada jalan ALlah. Bagaimana agama hendak tersebar?

Besarnya tanggungjawab wanita. Bangkitlah wahai wanita! laksanakan tangungjawabmu yang besar itu! Demi Islam yang kembali dagang. ingatlah sabda Rasulallah:"Islam itu bermula daripada dagang dan akan kembali menjadi dagang. Terima dan peluklah agama yang yatim seperti Halimatusa'adiah terima dan peluk Rasulullah yang yatim. Maka rumah kita juga akan dienuhi rahmat dan berkat seperti rumah Halimatussa'adiah yang dipenuhi rahmat dan berkat.

Wallahu'alam. Wassalamualaikum...

No comments:

Post a Comment